Werk en inkomen

Werk is voor iedereen belangrijk. Het zorgt ervoor dat je een inkomen hebt, zodat je prettig kunt wonen,voor jezelf kunt zorgen en het leven kunt leiden dat je wilt. Werk zorgt er ook voor dat je jezelf kunt ontwikkelen, nieuwe mensen leert kennen en meedoet in de maatschappij. Werk biedt zekerheid.

Tegelijkertijd staat die zekerheid steeds vaker onder druk. Want door toenemende flexibilisering,automatisering en internationalisering verandert ons werk steeds vaker en sneller, waardoor we ook onze kennis en vaardigheden moeten blijven aanpassen. Voor sommigen biedt deze voortdurende verandering veel kansen, voor anderen roept het juist de vraag op of ze straks nog wel werk hebben,een huis kunnen kopen of hun rekeningen kunnen blijven betalen. Want door starre wet- en regelgeving worden steeds minder vaste banen aangeboden. Daardoor kan de toekomst onzeker worden. Terwijl er juist behoefte is aan werkzekerheid.

Werkzekerheid waarbij je niet noodgedwongen zelfstandig of flexibel moet werken, maar ook niet in een vast contract wordt gedwongen als je juist behoefte hebt aan flexibiliteit. En waarbij er altijd steun voor je is wanneer het even tegenzit en je onverhoopt niet aan de slag kunt. Het is van belang dat ook werkgevers mensen stimuleren employable te blijven en waar mogelijk van werk naar werk helpen te begeleiden.