Pensioen

Na vele jaren hard werken en sparen wil je de zekerheid dat je van een goed pensioen kunt genieten. Dat lijkt echter niet meer altijd vanzelfsprekend, nu sommige pensioenen moeten worden gekort door pensioenfondsen. Dat zijn vervelende verrassingen die de toekomst ineens onzeker kunnen maken. Hierdoor maken veel mensen zich zorgen over hun pensioen. Tegelijkertijd maken ook jongeren zich zorgen: of ze nu niet te veel sparen en of ze later nog wel een pensioen hebben.

Bovendien slepen we steeds vaker vele verschillende pensioenpotjes achter ons aan, omdat we gedurende ons werkende leven steeds vaker van baan wisselen. Hierdoor wordt je pensioen onoverzichtelijk en is het niet duidelijk hoeveel pensioen je nu precies hebt opgebouwd, waar het is ondergebracht en wat je uiteindelijk krijgt uitgekeerd. Het is eenvoudiger als je de keuze hebt om je pensioen op één plek op te bouwen. En dat je die plek ook zelf kunt kiezen, in plaats van dat je werkgever dat voor je doet.

Zo kun je ook zelf meer beslissen over jouw pensioen. Waarbij je vooraf weet hoeveel pensioen je hebt opgebouwd en je een betere indicatie hebt van de hoogte van jouw pensioenuitkering. En waarbij voorop staat dat iedereen, jong en oud, zekerheid heeft over zijn of haar pensioen.