Zorg

Als je ziek wordt, moet je kunnen vertrouwen op de beste zorg. Gelukkig is de zorg in Nederland een van de beste ter wereld. Niet de systemen of gevestigde belangen moeten centraal staan, maar de patiĆ«nt. Dat betekent bijvoorbeeld dat je samen met jouw zorgverlener kan bepalen welke behandeling het beste bij jouw kwaliteit van leven past. Wij willen dat de zorg iedere dag beter wordt. Daarom vinden we het belangrijk dat er iedere dag nieuwe behandelingen bijkomen. Behandelingen die beter zijn afgestemd op het individu en zijn of haar zorgvraag. Behandelingen die ervoor zorgen dat iemand mee kan blijven doen in de samenleving. Of je nu tijdelijk of chronisch ziek bent. Daarom geven we ruim baan aan medisch-wetenschappelijk onderzoek en staan we voor een breed basispakket.

Iedereen wil graag zo lang mogelijk thuis blijven wonen in de eigen vertrouwde omgeving en met een goede kwaliteit van leven. Of je nu ouder wordt, langdurig intensieve zorg nodig hebt of bent geboren met een beperking. Het is begrijpelijk dat mensen zich zorgen maken over de vraag of er straks nog wel iemand is die hen in huis komt helpen, bijvoorbeeld bij het aantrekken van steunkousen of bij het schoonmaken.

Iedereen heeft recht op de beste zorg. Ook als je ouder wordt of leeft met een beperking, moet je de regie over je eigen leven kunnen behouden. Daarvoor is het van belang dat je zelf de keuze kunt maken voor een bepaalde zorgverlener of een zorginstelling, waarbij jouw wensen en zorgvraag centraal staan. Dit bekent ook dat er in zorginstellingen meer aandacht moet zijn voor bijvoorbeeld echtparen en homoseksuelen, lesbiennes, biseksuelen en transgenders.

Veel mensen zetten zich dagelijks in voor hun familie, vrienden of buren. Mantelzorgers zijn buitengewoon waardevol voor onze samenleving. Er kan echter een moment komen dat het niet meer lukt met hulp uit de omgeving. Dan moet je altijd aanspraak kunnen maken op ondersteuning vanuit de gemeente. Zodat je altijd bent verzekerd van goede zorg.